Właściwości odżywcze jaj

Jaja to produkty spożywcze, które są bardzo niepozorne. Proste,a jakże złożone. Wydawałoby się, że przecież jajko to tylko jajko, co dobrego może w sobie mieć? Otóż jajko bywa czasami nazywane pigułką witamin. Jest tak dlatego, że jaja zawierają niezwykle dużo jak na jeden produkt witamin i minerałów, które każdemu z nas potrzebne są do zachowania dobrej formy i zdrowia.

Przyjmuje się, że średnio jajko kurze składa się w 75% z wody, 14 % białka i mniej więcej 10% tłuszczu – pozostałe składniki to węglowodany (niemal wyłącznie cukry proste). Szacuje się, że 100 gram jajka kurzego ma około 147 kalorii.

Co najważniejsze – jaja są naturalne, więc wszystkie zawarte w nich składniki również są naturalne!Poznaj z nami właściwości odżywcze jaj.Bomba witaminowa w jajku

Jakie zatem składniki kryją się w jaju?

Cholina

Cholina odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego oraz mięśniowego. Jej prawidłowy poziom w organizmie jest niezbędny do właściwego rozwoju mózgu i pamięci.

Kwas Foliowy

Kwas foliowy to witamina którą zaleca się wszystkim kobietom w ciąży, ale niezbędna jest tak na prawdę każdemu z nas. Kwas foliowy odpowiedzialny jest za napędzanie wytwarzania nowych komórek, dzięki czemu nasze organizmy mogą nadrabiać straty wynikające z chorób, urazów oraz przemęczenia.

Żelazo

Aby nasz organizm produkował odpowiednią ilość czerwonych krwinek, nasza dieta powinna być bogata w żelazo. Obecność żelaza we krwi umożliwia  transport tlenu, co jest nam niezbędne do życia!

Luteina i zeaksantyna

Substancje te odpowiedzialne są za prawidłowe funkcjonowanie wzroku. Wspomagają pracę narządu wzroku, stymulują prawidłowy rozwój gałki ocznej i spowalniają starzenie się oczu oraz zapobiegają zaburzeniom wzroku wynikającym z wieku.

Proteiny

Proteiny to niezwykle istotny składnik, którego nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Proteiny odpowiedzialne są za gospodarkę hormonalną (ich produkcja), produkcję enzymów, przeciwciał.

Selen

Selen to składnik, który pozwala naszemu systemowi odpornościowemu prawidłowo funkcjonować. Wspomaga również prawidłowe działanie tarczycy, chroni nasze DNA.

Jod

Jod podobnie jak selen ma ogromne znaczenie dla naszej tarczycy. Dzięki niemu w tarczycy dochodzi do syntezy hormonu, co pozwala jej prawidłowo funkcjonować.

Witamina A

Witaminy A potrzebujemy aby zdrowo rosnąć i dobrze wyglądać. Dzięki odpowiedniej ilości witaminy A przyjmowanej w naturalnej postaci, możemy cieszyć się zdrową i piękna skórą oraz mocnym wzrokiem. Prawdopodobnie witamina A wspomaga też nasz system odpornościowy!

Witamina B12

Nasz organizm potrzebuje witaminy B12 do prawidłowego formowania czerwonych płytek krwi. Co więcej, wpływa też na poprawne działanie naszego systemu nerwowego oraz funkcjonowanie mózgu!

Witamina E

Witamina E pozwala nam utrzymać dobrą kondycję układu moczowo-płciowego. Pozytywnie wpływa także na układ nerwowy i kondycję mięśni.

Witamina D

Dzięki witaminie D mamy zdrowe zęby oraz mocne kości. Jest ważna szczególnie dla dzieci oraz osób z problemami kostnymi, bowiem jej obecność w organizmie pozwala na przyswajanie wapnia, które w procesie rozwoju jest bardzo ważne.

Witamina B2

Ta witamina pomaga utrzymać na dobrym poziomie kondycję skóry oraz wzroku. Jej niedobory są dla nas odczuwalne niemal od razu.

Witamina B5

Witamina B5 niezbędna jest naszemu organizmowi przede wszystkim z uwagi na jej wkład w prawidłowe funkcjonowanie materii. To właśnie  witamina B5 pozwala nam pozyskiwać najwięcej energii ze spożywanych pokarmów, co oczywiście ma wpływ na to jak funkcjonuje nasz organizm i jak radzi sobie w sytuacjach kryzysowych, np. zmęczenia czy stresu.

Back to Top